یکی از روشهای جدید کلاهبرداری، استفاده از سایتهای آگهی مثل دیوار و شیپور است که به صورت آنلاین انجام میشود. این روش کلاهبرداری از طریق فریب افراد، جعل عناوین و سایر تقنیتها صورت میپذیرد. افرادی که از طریق اینترنت و سایتهای نیازمندی به خرید محصولات میپردازند، به خطر کلاهبرداری قرار دارند. در این مقاله قصد داریم درباره نحوه شکایت از سایتهای دیوار و شیپور بپردازیم.
جهت دریافت مشاوره از وکیل نبوی وکیل پایه یک دادگستری با سابقه در انواع دعاوی حقوقی با شماره 09216982591 تماس حاصل فرمایید.
کلاهبرداری در دیوار چگونه اتفاق میافتد؟
فهرست محتوا
- 1 کلاهبرداری در دیوار چگونه اتفاق میافتد؟
- 2 نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار و شیپور چگونه است؟
- 3 پس گرفتن پول در صورت کلاهبرداری در دیوار و شیپور چگونه است؟
- 4 کلاهبرداران در دیوار و شیپور با چه مجازاتی روبهرو میشوند؟
- 5 مدت زمان رسیدگی به شکایات کلاهبرداری چقدر است؟
- 6 آیا ثبت گزارش در دیوار و شیپور در مورد کلاهبرداری کافی هست ؟
- 7 شکایت از سایتهای آگهی از طریق مراجع قضایی
دیوار یک پلتفرم است که به کاربران امکان خرید، فروش و انجام معاملات هر نوع کالا و خدماتی را فراهم میکند. بسیاری از افراد با اعتماد به این پلتفرم، در محیط امن آن فعالیت میکنند. با این حال، به دلیل تعداد زیاد کاربران و نادیده گرفتن بعضی از موارد امنیتی، برخی افراد کلاهبرداران و افراد سودجو به فکر سوءاستفاده میاندازند.
پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل کیفری در تهران ” را نیز مطالعه نمائید.
فیش جعلی
یکی از تخلفات شایع در سایتهای آگهی دهنده از جمله دیوار و شیپور ساخت فیش واریز جعلی است. در این حالت، کلاهبرداران با ارسال یک فیش واریز جعلی، ادعا میکنند که وجه کالا را پرداخت کردهاند و از فروشنده میخواهند که کالا را ارسال کنند. اما در واقعیت، پرداختی انجام نشده است و فیش واریزی که ارسال میشود، جعلی و نامعتبر است. این کلاهبرداری به فروشنده ظاهر میشود که پرداخت صورت گرفته است، اما در نهایت فروشنده بدون دریافت هیچ وجهی با مشکل روبرو میشود.
ساخت فیش واریزی جعلی ساتنا و پایا
یکی از روشهای کلاهبرداری شایع در دیوار، ساخت فیش واریزی جعلی با استفاده از سامانههای پایا و ساتنا است. این سامانهها برای جابجایی وجه از یک حساب بانکی به حساب بانکی دیگر استفاده میشوند و معمولاً چند ساعتی طول میکشد تا وجه به مقصد نهایی برسد.
کلاهبرداران از این ویژگی سامانههای پایا و ساتنا بهرهبرداری میکنند و فیش واریزی جعلی تولید میکنند. سپس با استفاده از این فیش جعلی، درخواست ارسال کالا یا انجام خدمات را به فروشنده میدهند. پس از دریافت کالا یا خدمات، کلاهبرداران ناپدید میشوند و فروشنده بدون دریافت هیچ وجهی با مشکل روبرو میشود.
دریافت بیعانه و پاسخ ندادن به مشتری
یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری در سایتهای آگهی همچنین دیوار و شیپور ، فریب خریداران با درخواست بیعانه برای کالا یا خدمتی است که در واقع وجود ندارد. سودجویان در این حالت از خریدار میخواهند تا قبل از ارسال کالا یا ارائه خدمت، مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت کنند. بعد از دریافت وجه بیعانه، ارتباط خود را با خریدار قطع میکنند و هیچگونه کالا یا خدمتی ارسال نمیشود.
فروش اجناس تقلبی
یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری در دیوار، فروش کالا تقلبی با ادعای اینکه کالای آنها اصلی است صورت میگیرد. در این روش، افراد متقلب با ادعایی مبنی بر اصالت کالا، پول کامل را از خریدار دریافت میکنند. در ازای این پرداخت، آنها کالای تقلبی را به خریدار تحویل میدهند.
کلاهبرداران در این حالت سعی میکنند با استفاده از ادعای کالای اصلی، اعتماد خریدار را جلب کنند و او را به پرداخت کامل مبلغ قانع کنند. اما در واقعیت، کالایی که تحویل میدهند، تقلبی و کیفیت پایین است و با کالای اصلی که مورد توافق قرار گرفته بود، تفاوت دارد. در نهایت، خریدار بدون دریافت کالای اصلی و با کیفیت مورد انتظار با مشکل مواجه میشود و مبلغ پرداختی را از دست میدهد.
فروش کالای قاچاق به جای وارداتی
یکی از روشهای کلاهبرداری در دیوار، فروش کالاهای قاچاق، غیر استاندارد و غیرقانونی است. در این روش، کلاهبرداران پول مربوط به کالای قانونی را از خریدار دریافت میکنند، اما به جای آن، کالای قاچاق و غیر قانونی را به خریدار تحویل میدهند.
زورگیری از فرد در زمان تحویل کالا
یکی از روشهای کلاهبرداری در دیوار و شیپور، فریب افراد با ادعای خریدار یا فروشنده بودن است. در این روش، مجرمان خود را به عنوان یک خریدار یا فروشنده معرفی میکنند و با فریب افراد، آنها را به ملاقات در مکانی خاص و ناامن ترغیب میکنند. در زمان ملاقات، با استفاده از زور یا خشونت، کالا یا داراییهای قربانی را به سرقت میبرند.
ارائه تصاویر غیرواقعی از کالا
یکی از روشهای کلاهبرداری در سایتهای آگهی و همچنین دیوار و شیپور، فروش کالاهای جعلی و غیرمناسب با ادعای اصالت است. در این روش، کلاهبرداران با نمایش تصویرهای جعلی و غیرواقعی، خریداران را به خرید کالاهای اصلی ترغیب میکنند. اما در عمل، آنها کالاهای تقلبی یا بیکیفیت را در ازای پول کالاهای اصلی به خریداران تحویل میدهند.
کلاهبرداران در این حالت با استفاده از تصاویر جعلی و غیرواقعی، اعتماد خریداران را جلب میکنند و آنها را متقاعد میکنند که کالایی اصلی را خریداری کردهاند. اما وقتی کالا به خریدار تحویل میشود، کالای تقلبی یا کیفیت پایینی است که با کالای اصلی که در تصاویر نمایش داده شده بود، تفاوت دارد. در نتیجه، خریدار بدون دریافت کالای اصلی و با کیفیت مورد انتظار، با مشکل مواجه میشود و مبلغ پرداختی را از دست میدهد.
نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار و شیپور چگونه است؟
دیوار و شیپور یک سیستم پشتیبانی قوی را برای کاربران خود فراهم کرده است تا بتوانند موارد غیرقانونی یا مشکوک را در آگهیها گزارش کنند. در صورتی که شما با یک آگهی مشکوک یا غیرقانونی مواجه شدهاید و میخواهید آن را گزارش کنید، میتوانید از راهکارهایی که توسط تیم دیوار در قسمت پشتیبانی فراهم شده است، استفاده کنید تا به سرعت مشکل شما مورد بررسی قرار گیرد.
برای ثبت شکایت و گزارش مشکلات، میتوانید به بخش پشتیبانی دیوار مراجعه کنید. برای این کار، ابتدا به وبسایت یا اپلیکیشن دیوار مراجعه کنید و سپس به بخش پشتیبانی یا ارتباط با ما بروید. در این بخش، معمولاً یک فرم یا روشی برای ثبت شکایت وجود دارد. شما باید اطلاعات مربوط به مشکل خود را در این فرم وارد کنید. اطلاعاتی مانند نوع مشکل، جزئیات آگهی مورد نظر و هرگونه مدرک یا تصاویر مرتبط را درخواست میکنند.
پس از ثبت شکایت، تیم پشتیبانی دیوار به سرعت موضوع را بررسی خواهد کرد و در صورت تایید مشکل در آگهی، آن را به سرعت حذف خواهند کرد. همچنین، تیم پشتیبانی سعی خواهد کرد در سریعترین زمان ممکن به شکایت شما پاسخ دهند و روند رسیدگی به مشکل را تسریع کنند.
پس گرفتن پول در صورت کلاهبرداری در دیوار و شیپور چگونه است؟
با توجه به سیاستهای دیوار و شیپور ، این پلتفرم هیچگونه منفعت مالی از معاملاتی که در آن انجام میشود ندارد. بنابراین، به دیوار هیچ الزامی برای جبران خسارت واردشده به کاربران نیست. در صورتی که کاربران به دلیل عدم آگاهی یا بیدقتی خود مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار گرفتهاند، باید اقدامات لازم را برای اعلام شکایت خود انجام داده و از طریق مراجع قضایی و پلیس فتا اقدام به پیگیری کنند. در نتیجه، جبران خسارت و پرداخت پول به این افراد بر عهده کلاهبردار و مجرم است و پس از رسیدگی و صدور دستور قضایی، انجام خواهد شد.
کلاهبرداران در دیوار و شیپور با چه مجازاتی روبهرو میشوند؟
در دیوار، کلاهبرداری و سوءاستفاده جدی گرفته میشود و تحت هیچ شرایطی توسط پلتفرم تحمل نمیشود. کلاهبرداران و افرادی که سوءاستفاده میکنند، ممکن است با مجازاتهای قانونی مواجه شوند. قوانین و ضوابط مختلف در هر کشور متفاوت بوده و مجازاتها ممکن است بسته به قوانین محلی متفاوت باشند. بنابراین، مجازاتهای دقیق برای کلاهبرداری و سوءاستفاده در دیوار از جانب قوانین محلی تعیین میشود.
با توجه به قوانین و مقررات دیوار، هر کاربر موظف است قوانین و مقررات را رعایت کند. در صورت نقض این قوانین، دیوار ممکن است آگهیهای کاربر را حذف کند. اما اگر نقض قوانین به معنای کلاهبرداری و سوءاستفاده باشد، دیوار میتواند حساب کاربری کاربر را تعلیق کند یا به طور دائمی آن را ببندد. همچنین، دیوار حق دارد از این کاربران در مورد شکایتها و اقدامات مرتبط با کلاهبرداری همکاری کند و اطلاعات لازم را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد.
مدت زمان رسیدگی به شکایات کلاهبرداری چقدر است؟
تیم پشتیبانی دیوار به محض دریافت گزارش در مورد یک آگهی، آن را با دقت بررسی کرده و در صورت تایید وجود مشکلات، بلافاصله آگهی را حذف میکند. این اقدام سریع باعث میشود که سایر کاربران از آسیب دیدن جلوگیری شود و امکان برخورد با کلاهبرداری و سوءاستفاده کاهش یابد.
علاوه بر این، دیوار تنها به مجازاتهای سنگین و محرومیتهای جدی برای افراد کلاهبردار و متخلف میپردازد. این مجازاتها شامل مسدود کردن حساب کاربری برای همیشه و قطع دسترسی به خدمات دیوار است. مسدود کردن حساب برای همیشه به این معنی است که فرد متخلف دیگر قادر به استفاده از خدمات دیوار نخواهد بود، حتی در صورت ثبت نام با اطلاعات هویت جدید.
تمام این تدابیر و مجازاتها با هدف حفظ امنیت و اعتماد کاربران دیوار اتخاذ میشوند و دیوار به همکاری با مراجع قضایی جهت اعاده حقوق متضررین نیز پرداخته است.
آیا ثبت گزارش در دیوار و شیپور در مورد کلاهبرداری کافی هست ؟
خیر، ثبت گزارش در دیوار و شیپور در مورد کلاهبرداری به تنهایی کافی نیست. زمانی که شما در دیوار ویا شیپور گزارشی را ثبت میکنید، این گزارش به صورت اطلاعیه برای سایر کاربران قرار میگیرد و دیوار و شیپور میتواند بررسی کند و در صورت تأیید کلاهبرداری، اقدام به تعلیق یا مسدود کردن حساب کاربری متخلف نماید. اما این کار اغلب به تنهایی کافی نیست و به مراجع قانونی تکمیل شده بازگردانده میشود.
برای پیگیری کلاهبرداری و ادعاهای قانونی، بهتر است شما از طریق گزارش کلاهبرداری در دیوار، همچنین ثبت شکایت در مراجع قانونی مربوطه مانند پلیس یا سازمانهای مصرفکننده محلی اقدام کنید. ارائه مدارک و شواهد مربوطه، مانند تبادل پیامها، اطلاعات تماس، رسیدهای پرداخت و غیره، در اثبات وقوع کلاهبرداری و کمک به رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار مؤثر و ضروری است.
با این حال، ثبت گزارش در دیوار میتواند به عنوان یکی از مراحل ابتدایی در روند شکایت و پیگیری کلاهبرداری مورد استفاده قرار گیرد. اما برای رسیدن به نتیجه قاطع و استرداد زیانها، توصیه میشود که همراه با ثبت گزارش در دیوار، شکایت خود را نیز در مراجع قانونی رسمی ثبت کنید.
شکایت از سایتهای آگهی از طریق مراجع قضایی
برای شکایت از سایتهای آگهی، مراحل زیر را میتوان دنبال کرد:
مراجعه به دفتر مراجع قضایی: ابتدا باید به یکی از دفاتر مراجع قضایی مراجعه کرده و درخواست شکواییه را با ارائه مدارک مربوطه ثبت کنید. درخواست شکواییه شامل جزئیات کامل درباره کسب و کار مورد شکایت، مدارک و شواهد قابل ارائه و اطلاعات تماس شما است.
ارجاع به مرجع قضایی صالح: درخواست شما پس از ثبت در دفتر مراجع قضایی به مرجع قضایی صالح ارجاع داده میشود. به دلیل اینکه این جرایم جزو جرایم رایانهای محسوب میشوند، دادسرای جرایم رایانهای مسئول پیگیری آنها خواهد بود.
دستور تحقیقات مقدماتی: دادسرا پس از بررسی درخواست شما، دستور تحقیقات مقدماتی را برای پلیس فتا یا نیروهای امنیتی مربوطه ارسال میکند. در این مرحله، پلیس فتا به بررسی و تحقیق درباره ادعاهای شما پرداخته و گزارش مربوطه را به دادسرا ارائه میدهد.
صدور قرار منع تعقیب یا ارسال پرونده به دادگاه: در صورتی که دادسرا نظر داده باشد که جرم وقوع نکرده است، قرار منع تعقیب صادر خواهد شد و پرونده بسته میشود. اما اگر دادسرا جرم را تأیید کند، پرونده به دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد.
رسیدگی دادگاه کیفری: دادگاه کیفری با استدعاء طرفین و تشکیل جلسه دادرسی، به بررسی وقوع جرم و شواهد مربوطه میپردازد. در پایان، رای خود را صادر میکند. این رای قابل تجدید نظرخواهی در طی ۲۰ روز است.
پیشنهاد میکنیم مطلب ” جرم اخلال در نظم اقتصادی ” را نیز مطالعه نمائید.
نکته پایانی
معمولاً، این افراد نمیتوانند به راحتی شکایتی درباره فروشنده در سایتهای دیوار و شیپور مطرح کنند. برای تنظیم دادخواست و ارائه دلایل مناسب برای اثبات، نیاز به مدارک و شواهدی دارند. کلاهبرداری در سایتهای دیوار و شیپور با استفاده از روشهای مختلف و متنوعی انجام میشود.
باید توجه داشت که بیشتر افرادی که در این نوع سایتها به کلاهبرداری میپردازند، به دنبال کسب ثروت سریع هستند. البته در برخی موارد، کلاهبرداری به عنوان انتقام شخصی نیز رخ میدهد. اولین مرحله برای تنظیم دادخواست و طرح شکایت در این زمینه، مراجعه به دادسرا و ارائه مدارک و دلایل مربوطه است. در مرحله بعدی، قاضی مجوز برای انجام تحقیقات و جمعآوری مدارک لازم را به پلیس فتا خواهد داد. سپس قاضی، براساس گزارش ارسالی توسط پلیس فتا، حکم نهایی را صادر خواهد کرد.
اگر قصد تنظیم دادخواست و همچنین کسب اطلاعات از نحوه شکایت از سایتهای دیوار و شیپور دارید، بهتر است قبل از اقدام، با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید. در این صورت، احتمالاً نتیجه بهتری از سوی دادگاه خواهید گرفت. شما می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا شماره واتس اپ با وکیل نبوی ارتباط برقرار کنید.