نمونه دادخواست مهریه

نمونه دادخواست مهریه

حقوق خانواده
بدون دیدگاه

نمونه دادخواست مهریه می‌تواند به زوجه کمک کند تا مهریه خود را به اجرا بگذارد و حق و حقوق را مطالبه کند. در حقیقت دادخواست یک برگه چاپ شده است که اهمیت بسیار بالایی دارد‌. به طوری که افراد می‌توانند با پرکردن و ارائه آن برای مطالبه مهریه اقدام کنند. در صورتی که زوجه خواهان مهریه خود باشد باید به دادگاه یک دادخواست ارائه دهد. برای این کار زوجه باید از دفاتر خدمات قضایی دادخواست مهریه را دریافت کند و پس از تکمیل آن به دادگاه ارائه دهد.  از آنجایی که دادخواست مهریه بیانگر خواسته فرد است باید با دقت بالایی نگارش شود‌.

جهت دریافت مشاوره از وکیل نبوی وکیل پایه یک دادگستری با سابقه در انواع دعاوی خانواده با شماره 09216982591 تماس حاصل فرمایید.

 

نکات مهم درخواست مطالبه مهریه

با توجه به اینکه نگارش دادخواست مهریه بسیار مهم است باید در نوشتن آن نکاتی را رعایت کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از مواردی که می‌توان با کمک آن شوهر را مجبور به پرداخت مهریه کرد درخواست ممنوع الخروجی است. این درخواست باید پس از به اجرا گذاشتن مهریه در اداره اجرای ثبت ارائه شود.
  • اجرای مهریه به دو صورت امکان‌پذیر است. در روش اول زوجه باید برای درخواست مهریه به اداره اجرای ثبت مراجعه کند. همچنین برای اجرای آن به درخواست اجرای سند لازم الاجرای ازدواج نیاز دارد. در روش دوم زن می‌تواند با تقدیم دادخواست و درخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده، مهریه خود را به اجرا بگذارد.
  • زوجه برای ارائه دادخواست مهریه حتما باید در سامانه ثنا ثبت نام کند‌.
  • در سال‌های 1399 و 2020 میلادی با توجه به دستورالعمل‌های موجود زوجه برای اجرای مهریه خود باید به اداره اجرای ثبت مراجعه کند. همچنین زوجه می‌تواند در صورت عدم تمکان معرفی برای توقیف مال از شوهر، برای ارائه دادخواست مهریه و اعمال فشار از طرف دادگاه خانواده روش دیگری را در پیش بگیرد. در واقع نکته قابل توجه این است که مراجعه مستقیم به دادگاه خانواده برای به اجرا گذاشتن مهریه فعلاً امکان‌پذیر نیست.
  • درخواست مهریه یک نوع دعوای مالی است به همین دلیل زوجه باید همزمان با ارائه دادخواست، هزینه دادرسی را پرداخت کند. در صورتی که مهریه غیر از وجه نقد مانند طلا، ملک، سکه و… باشد. روش‌هایی برای کاهش هزینه دادرسی وجود دارد از این‌رو بهتر است برای طرح دعوای درست و پرهیز از پرداخت هزینه بالا برای دادرسی با یک وکیل کاربلد و متخصص مهریه مشورت کنید.
  • در صورتی که زوجه بخواهد پس از ارائه دادخواست مهریه، اموال شوهر را هم توقیف کند. در این صورت بهتر است از دادگاه خانواده درخواست کند که دستور توقیف اموال شوهر پیش از ابلاغ اجرا شود. به طوری که شوهر نتواند اموال خود را پنهان یا به فروش برساند.
  • از جمله اقداماتی که زوجه می‌تواند بابت مهریه به شوهر فشار وارد کند می‌توان به توقیف اموال، ممنوع الخروجی و گرفتن حکم جلب و… اشاره کرد.
  • از جمله مدارک و اسنادی که برای به اجرا گذاشتن مهریه مورد نیاز است می‌توان به کارت ملی و شناسنامه متقاضی و سند ازدواج اشاره کرد. در صورت عدم دسترسی زوجه به سند می‌تواند رونوشت آن را از دفترخانه محل وقوع عقد دریافت کند.
  • برای ارائه درخواست مهریه و به اجرا گذاشتن آن باید به دفترخانه ازدواج محل وقوع عقد مراجعه کنید. همچنین برای ارائه دادخواست مهریه به دفتر خدمات قضایی بروید.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل طلاق توافقی ” را نیز مطالعه نمائید.

 

 

نمونه دادخواست مطالبه سکه بهار آزادی

درخواست محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ……. ریال (تعداد……. سکه تمام بهار آزادی مقوم به مبلغ…….. ریال) به عنوان مهریه و به نرخ روز با احتساب تمامی خسارت‌های قانونی شامل هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل.

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان…………

با احترام و با عنایت به این که به موجب عقدنامه شماره… در تاریخ… به عقد دائم خوانده درآمده و براساس این که مهریه اینجانب به مقدار… سکه بهار آزادی مشخص شده است. ضمنا خوانده تا به امروز از پرداخت آن خودداری کرده است. با توجه به ماده‌ی ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده    ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت تعداد… سکه بهار آزادی و خسارت دادرسی را خواستارم.

(دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

 

نمونه دادخواست مهریه

درخواست محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ……. ریال (تعداد…….سکه تمام بهار آزادی مقوم به مبلغ……..ریال) به عنوان مهریه به نرخ روز با در نظر گرفتن تمامی خسارات قانونی مانند هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل.

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان…………

اینجانب به استناد کپی مصدق عقدنامه شماره مورخ……… با خوانده عقد ازدواج دائمی در دفترخانه “شماره و نام شهرستان”  توافق کرده‌ایم. با توجه به اینکه مهریه تعیین شده در عقدنامه  ذکر شده به مقدار ریال کلاً بر ذمه زوج و عندالمطالبه است. پس مستنداً به مواد ۱۰۸۲ قانون مدنی و تبصره الحاقی ۲۹/۴/۷۶ آیین نامه اجرایی به ماده مذکور و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی حکم صادره به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه گفته شده در عقدنامه به مقدار / ریال وفق تغییر میزان قیمت سالانه زمان پرداخت و کلیه خسارت‌ها و هزینه دادرسی در حق اینجانب را خواستارم.

با تشکر

امضاء خواهان

 

نمونه دادخواست مهریه از طرف زن

درخواست محکومیت خوانده به تادیه مبلغ……. ریال (تعداد……. سکه تمام بهار آزادی قیمت‌گذاری به مبلغ……..ریال) به عنوان مهریه به نرخ روز و با محاسبه تمامی خسارت‌های قانونی شامل  هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل.

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان…………

با سلام و عرض احترام به استحضار جنابعالی می‌رساند که اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفاتر رسمی ازدواج به شماره…….. در تاریخ……….. به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده در آمده‌ام که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد………دسکه طلای بهار آزادی به مبلغ………..ریال را به عنوان مهریه بر تقبل خوانده تعیین و توافق شد. با عنایت به اینکه تا به امروز هیچ گونه اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته است.

بنابراین درخواست اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (با توجه به شاخص بانک مرکزی) با در نظر گرفتن تمامی خسارت‌های قانونی اعم از هزینه‌های دادرسی و حق الزحمه وکیل را خواستارم.

با تشکر

امضاء خواهان

 

مشاوره با وکیل طلاق

 

نمونه دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته (نمونه دادخواست مهریه از طرف زن)

درخواست محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ……. ریال (تعداد…….سکه تمام بهار آزادی قیمت‌گذاری به مبلغ……..ریال ) به عنوان مهریه به نرخ روز و به صدور قرار تامین خواسته از اموال خوانده با در نظر گرفتن تمامی خسارت‌های قانونی مانند هزینه دادرسی وحق الوکاله وکیل.

ریاست محترم دادگاه عمومی شهرستان…………

با سلام و عرض ادب به استحضار جنابعالی می‌رساند که اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره………… تنظیمی در دفاتر رسمی ازدواج شماره…….. درتاریخ ……….. به عقد نکاح رسمی وقانونی خوانده در آمده‌ام. که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد……… سکه طلای بهار آزادی به مبلغ………..ریال به عنوان مهریه بر تقبل خوانده مشخص و توافق شده است. با عنایت به اینکه تا به امروز هیچ اقدامی برای پرداخت آن صورت نگرفته است.

بنابراین درخواست صدور قرار پرداخت مهریه براساس پ ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی و همچنین ماده ۱۱۷ همان قانون برای توقیف اموال پیش از ابلاغ از اموال خوانده معادل بهای مهریه و  اتخاذ تصمیم شایسته به صدور حکم بایسته دائر به وصول مهریه به اینجانب به نرخ روز (مطابق شاخص بانک مرکزی) با محاسبه تمامی خسارت‌های قانونی ناشی از هزینه دادرسی و حق الزحمه وکیل را تقاضا می‌کنم.

(دادخواست مهریه)

با تشکر

امضاء خواهان

 

برای تنظیم و نگارش دادخواست مهریه به وجود وکیل نیاز است؟

حضور وکیل برای تنظیم و نگارش نمونه دادخواست مهریه الزامی نیست. به طوری که شما می‌توانید شخصا دادخواست را تنظیم و به دادگاه خانواده ارائه دهید. ولی گاها مشورت با وکیل طلاق می‌تواند در پیشبرد پرونده و اجرای مهریه مفید و موثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

افزایش احتمال موفقیت: در واقع حضور یک وکیل با تجربه و متخصص می‌تواند با اِشراف بر قوانین و مراحل قضایی، شانس پیروزی شما را افزایش دهد. بنابراین تصمیم گیری درباره اینکه آیا برای نگارش نمونه دادخواست مهریه به وکیل نیاز دارید یا نه، به موقعیت و نیاز شما بستگی دارد.

آشنا نبودن با قوانین و مقررات: در صورتی که زوجه با قوانین و مقررات مرتبط به دادخواست مهریه آشنایی و اطلاعات کافی ندارد، بهتر است از یک وکیل خبره در این زمینه کمک و مشورت بگیرد‌.

پیچیدگی پرونده: اگر پرونده شما از حساسیت و پیچیدگی بالایی برخوردار باشد به طوری که باید به مسائل حقوقی تسلط کامل داشت‌.  مراجعه و مشورت با یک وکیل تحصیل‌ کرده می‌تواند در تنظیم درست و اصولی  دادخواست مهریه و دفاع از حقوق خود بسیار موثر واقع شود.

صرفه جویی در زمان و انرژی: تنظیم دادخواست مهریه و پیگیری مراحل دادرسی می‌تواند به پروسه‌ای بسیار  زمان‌بر و طاقت‌فرسا تبدیل شود. به همین دلیل یک وکیل باتجربه می‌تواند این امور را به جای شما پیگیری و بررسی کند. به طوری که وقت و انرژی خود را صرف مسائل دیگر  کنید. علاوه‌بر این اگر هنگام طلاق به یک وکیل طلاق نیاز پیدا کردید باید حق الزحمه وکیل را نیز در نظر بگیرید‌. زیرا هزینه وکیل طلاق با توجه به روند دادرسی تعیین می‌شود.

 

چگونگی تنظیم نگارش دادخواست مهریه

برای تنظیم و نوشتن نمونه دادخواست مهریه نخست باید مدارک و اطلاعاتی داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخصات کامل زوجه به همراه مشخصات شوهر که شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، کد پستی، تلفن، شغل است.
  • مشخصات عقدنامه مانند شماره عقدنامه، تاریخ عقد، محل ثبت عقد
  • میزان دقیق مهریه (سکه، طلا، پول) و شیوه پرداخت آن (عندالمطالبه یا عندالاستطاعه)

همچنین از جمله مدارک و اسنادی که باید برای تنظیم نمونه دادخواست مهریه ارائه شود عبارتند از:

  • عقدنامه
  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سایر مدارک و مستندات مرتبط نظیر نامه عدم پرداخت نفقه و…

 

مراحل درخواست مهریه

سند ازدواج جزو اسناد رسمی به شمار می‌رود به طوری که دلیل اصلی زوجه، هنگام درخواست مهریه از شوهر همین سند است. از این‌رو برای آغاز اجرای مهریه طبق بند ۳ ماده ۲۸ لایحه احکام برنامه ششم توسعه الزاما دریافت مهریه  باید در چارچوب اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا و از طریق صدور اجراییه از اجرای ثبت اسناد انجام شود. به همین دلیل براساس مقررات جدید، مراحل “درخواست مهریه” به شرح زیر هستند:

✔ از طریق دادگاه

در این روش زوجه باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، مراجعه کرده و برای تنظیم و ثبت دادخواست مهریه اقدام کند‌. اگر زوجه نتواند هزینه دادرسی را پرداخت کند باید همراه با دادخواست مهریه درخواست اعسار از هزینه دادرسی را نیز ارائه دهد.

✔ از طریق اداره ثبت

برای مطالبه مهریه زوجه باید به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا صورت گرفته، خواستار صدور اجرای مهریه باشد. بنابراین زن پس از صدور اجراییه، می‌تواند اموال شوهر را توقیف کند. همچنین پس اجرای این مورد اموال زوج به مزایده گذاشته شده، سپس مبلغ حاصل از مزایده بابت مهریه زن پرداخت می‌شود. در صورت عدم کشف مال از شوهر، زن برای درخواست مهریه می‌تواند به دادگاه‌های خانواده مراجعه کند.

 

هزینه‌های دادرسی و نکات مهم حقوقی

از آنجایی که زوجه در هنگام تنظیم نمونه دادخواست مهریه باید هزینه‌های دادرسی را نیز در نظر بگیرد، برخی از این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه ثبت و ضبط: اگر زوجه بخواهد اموال شوهر را توقیف کند باید مبلغی را به عنوان هزینه ثبت و ضبط پرداخت نماید.
  • هزینه تمبر: برای باطل کردن تمبر و الصاق آن به دادخواست مهریه، باید هزینه تمبر از طرف زوجه پرداخت شود.
  • هزینه اجرای احکام: اگر زوج تمایلی به پرداخت مهریه نداشته باشد پس از صادر شدن رای دادگاه، زوجه می‌تواند برای به اجرا گذاشتن مهریه به واحد اجرای احکام مراجعه کند. در این شرایط، باید هزینه اجرای احکام نیز از سوی زن پرداخت شود.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل طلاق در تهران ” را نیز مطالعه نمائید.

 

 

نکات مهم حقوقی

مکاتبه با دفاتر خدمات الکترونیک قضایی: امروزه بیشتر مراحل دادرسی توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پیگیری می‌شود.  به همین دلیل برای ثبت نام در سامانه ثنا و ثبت دادخواست و مدارک، می‌توانید به این دفاتر قضایی مراجعه کنید.

استفاده از سامانه های آنلاین: سامانه‌های آنلاین متعددی برای ارائه خدمات مشاوره و حقوقی وجود دارد‌. به طوری که متقاضیان می‌توانند درمورد درخواست مهریه از این سامانه‌ها اطلاعات و راهنمایی‌های مورد نیاز را دریافت کنند.

 

سخن پایانی

یکی از اصلی‌ترین رکن‌های حقوقی در عقد نکاح مهریه است زیرا مهریه برای زن یک نوع پشتوانه مالی به شمار می‌رود. به اجرا گذاشتن مهریه و دریافت آن همیشه کار آسانی نیست. به همین دلیل باید برای درخواست مهریه، زوجه نمونه دادخواست مهریه را به دادگاه محل سکونت خود ارائه دهد تا بررسی‌های لازم انجام شود.

شما می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا شماره واتس اپ با وکیل نبوی ارتباط برقرار کنید.

4.9/5 - (224 امتیاز)
, , , , , , , ,
مطالب مرتبط