مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی خانواده

حقوق خانواده
بدون دیدگاه

مشاوره حقوقی خانواده تاثیر بسزایی در حل اختلافات و برقراری آرامش خانواده دارد و از جمله اختلافات می‌توان به طلاق، درگیری در مورد نگهداری فرزندان، توافقات ازدواج و سایر مسائل مرتبط با خانواده اشاره کرد. در این شرایط، مشاوره حقوقی خانواده به عنوان یک راه‌حل تاثیرگذار برای حل این اختلافات مطرح می‌شود.

همچنین اختلافات خانوادگی می‌توانند بسیار پیچیده و احساسی باشند و در اغلب موارد حتی می‌تواند خشن و پراسترس باشد. از آنجایی که افراد در این شرایط امکان دارد تحت تأثیر احساسات شدید قرار گیرند و به دنبال آن دست به تصمیم اشتباه بزنند و باعث شدید‌تر شدن اختلافات خانوادگی و از بین رفتن روابط خانوادگی شود. از این‌رو مشاوره حقوقی خانواده می‌تواند در جهت رفع مشکلات خانوادگی تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل نبوی وکیل پایه یک دادگستری با سابقه در انواع دعاوی خانواده با شماره 09216982591 تماس حاصل فرمایید.

 

مشاوره حقوقی خانواده چیست؟

به راهنمایی‌های ارائه شده توسط وکیل یا شرکت حقوقی درخصوص موضوعاتی مانند طلاق، حضانت فرزند، حمایت از کودکان و فرزندخواندگی و خشونت خانگی، مشاوره‌ حقوقی خانواده می‌گویند. زندگی زناشویی و خانوادگی می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به مسئله رهایی، فرزندخواندگی و پدری اشاره کرد و این موارد ارتباط چندانی با طلاق ندارند. ولی با این حال مشاوره حقوقی می‌تواند در رفع این نوع مشکلات نیز به شما کمک کند.

 

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل خانواده رایگان ” را نیز مطالعه نمائید.

 

 

وظایف مشاور حقوقی خانواده

همانطور که گفته شد مشاور حقوقی در حل اختلافات و مسائل خانوادگی می‌تواند به شما کمک کند و  مشاور حقوقی باید در این زمینه‌  دارای تخصص کافی باشد. همچنین این افراد می‌توانند به‌طور تعمیم‌ یافته نیز مسائل را حل کنند. به‌طوری که مشاوران حقوقی می‌توانند به نیابت از طرف شما در دادگاه حضور یابند و در طول مذاکرات خارج از دادگاه شرکت کنند و به اختلافات و درگیری‌ها پایان دهند.

از دیگر وظایف مشاور حقوقی می‌توان به تهیه اسناد حقوقی برای دفاع از حق شما اشاره کرد و بیشتر افراد برای حل مشکلات مرتبط با طلاق از مشاور حقوقی خانواده کمک می‌گیرند. ولی این افراد می‌توانند حوزه‌های بسیار گسترده‌تری نیز شما را راهنمایی کنند. در نهایت این مشاوران حقوقی راهکارهای بسیار مناسبی برای جلوگیری از بروز تنش و رفع نزاع ارائه می‌دهند.

 

اهمیت مشاوره حقوقی خانواده

هنگام بروز تنش و اختلافات خانوادگی هنگامی که افراد در رفع این نوع مشکلات دچار تعارضات زیادی می‌شوند با مشورت و کمک گرفتن از یک مشاور حقوقی می‌توانند اختلافات و مشکلات خود را به بهترین شکل حل کنند. مشاور حقوقی خانواده در طول انجام کار خود همه توان و سعی خود را را به‌کار می‌گیرد تا مشکلات را بدون دردسر زیاد و با توافق زوجین به سرانجام برساند. در طول پروسه حل مشکل و اختلافات خانوادگی هیچ کدام از مشاورهای حقوقی اجازه توهین ندارند، مگر هنگامی که طرف مقابل قصد توهین و درگیری داشته باشد.

 

منظور از حقوق خانواده

حقوق خانواده یکی از حوزه‌های مهم حقوقی است و این حوزه طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط با خانواده را شامل می‌شود و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوعات می‌توانند زندگی هر یک از اعضای خانواده را کاملا تحت تاثیر خود قرار دهند. حقوق خانواده باعث حفظ حقوق و منافع قانونی اعضای خانواده می‌شود زیرا در این حالت مشکلات و اختلافات به روشی کاملاً منصفانه و قانونی بررسی و حل می‌شوند.

 

راه‌های دریافت مشاوره حقوقی خانواده

برخی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ برای دریافت مشاوره حقوقی خانواده اقدام کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔ مشاوره حقوقی خانواده رایگان

مشاوره حقوقی رایگان در ایران توسط سازمان بهزیستی کشور ارائه می‌شود و هدف از این مشاوره نیز رفع مشکلات حقوقی افراد است. کسانی که می‌خواهند مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنند باید  با دفتر محلی سازمان بهزیستی کشور تماس بگیرند یا به وب‌سایت سازمان مراجعه کنند. علاوه‌بر این سازمان‌های خصوصی زیادی نیز هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

مشاوره حقوقی خانواده تلفنی

در این نوع مشاوره حقوقی افراد می‌توانند از طریق تماس تلفنی با مشاوران حقوقی ارتباط برقرار کنند و راهنمایی‌های لازم را  درخصوص مسائل حقوقی خانواده دریافت کنید. این شیوه مشاوره برای کسانی که در مناطق دور هستند و یا امکان مراجعه حضوری را ندارند بسیار مناسب و مفید است. اکثر این مشاوره‌ها به‌ صورت رایگان صورت می‌گیرد و در این زمینه موسسات متعددی برای انجام مشاوره تلفنی آماده‌رسانی خدمت هستند.

مشاوره حقوقی خانواده در واتساپ

افراد می‌توانند پس از گرفتن وقت قبلی مشکلات و مسائل حقوقی خود را در واتساپ و به‌صورت آنلاین با مشاوران حقوقی مطرح کنند. این روش به شما کمک می‌کند تا افراد بتوانند در هرزمان و هر موقعیتی مشکلات حقوقی خود را با افراد متخصص در میان بگذارید.

✔ مشاوره حقوقی خانواده حضوری

برای رفع مسائل حقوقی، خانواده‌ها می‌توانند به صورت حضوری به دفاتر وکیل و مؤسسات حقوقی مراجعه کنند و از خدمات مشاوره و راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوند و بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خانواده

افراد باید قبل از جلسه مشاوره درباره سوابق‌کاری و حوزه تخصص مشاور حقوقی خانواده تحقیقات مورد نیاز را انجام دهند. سن و جنسیت صرفا نمی‌تواند معیارهای مناسبی برای تعین یک مشاور حقوقی خوب باشد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امین و قابل اعتماد بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مشاور حقوقی خانواده، امین و قابل اعتماد بودن است، مشاور حقوقی در جلسه مشاوره باید محرم اسرار طرف مقابل بوده و در این حوزه بسیار مسئولیت‌پذیر و متعهد باشد.

  • داشتن دانش حقوقی کافی

یک مشاور حقوقی خوب بر کلیه قوانین و مقررات مرتبط با مسائل حقوقی، تسلط کامل دارد. وجود این ویژگی در مشاور حقوقی سبب می‌شود تا افراد را نسبت به حقوقی که قانونگذار برای آن‌ها تعیین کرده آگاه کند‌.

  • داشتن قدرت تصمیم گیری لازم

یک مشاور حقوقی خانواده باید بتواند در یک بازه زمانی کوتاه و در همان جلسه مشاوره بهترین و دقیق‌ترین تصمیم را بگیرد و براساس همان تصمیم طرفین را راهنمایی کند.

  • داشتن قدرت کلام

از دیگر ویژگی‌های یک مشاور حقوقی خوب می‌توان به قدرت سخنوری آن اشاره کرد زیرا این مورد برای متقاعد کردن افراد جامعه بسیار لازم و ضروری است. گاهی اوقات امکان دارد یک مشاور حقوقی اطلاعات حقوقی کافی نداشته باشد ولی به‌علت فقدان این ویژگی نتواند افراد را به شیوه‌ای صحیح و موثر راهنمایی کند.

  • بیان مسائل حقوقی به زبان عامه

لازمه درک مفاهیم حقوقی داشتن دانش و تخصص است و امکان دارد بعضی از افراد نتوانند از این مسائل و مفاهیم درک حقوقی داشته باشند. مشاور حقوقی با کمک این ویژگی می‌تواند موضوعات و مفاهیم حقوقی را ساده‌سازی کند و از این طریق افراد بتوانند مسائل حقوقی را به آسانی درک کنند.

  • عدم منفعت طلبی

یک مشاور حقوقی نباید صرفا منافع شخصی خود را مورد هدف قرار دهد بلکه باید هدف اصلی او آگاه کردن افراد باشد. نکته حائز اهمیت این است که مشاور باید دستمزد خود را به‌صورت منصفانه تعیین کند و شرایط طرف مقابل خود را نیز در نظر بگیرد.

 

هزینه مشاوره حقوقی خانواده

به ‌طور معمول هزینه مشاوره حقوقی خانواده می‌تواند به صورت توافقی بین وکیل و موکل تعیین شود. ولی در حالت کلی تعرفه‌ مشاوره حقوقی با توجه به عوامل متعددی همچون سطح تجربه و تخصص وکیل، زمان صرف شده برای مشاوره، نوع پرونده و مشکل قانونی، میزان پیچیدگی موضوع و…. بستگی دارد. همچنین در مشاوره‌های تلفنی هزینه مشاوره براساس زمان صرف شده متفاوت است. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر هزینه مشاوره حقوقی خانواده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان مهارت و تجربه مشاور حقوقی
  • تنظیم دادخواست‌های گوناگون، تنظیم لایحه‌های دفاعی و یا… تنظیم پرونده
  • موضوع موردنظر
  • نوع پرونده براساس درجه سختی یا آسانی و مدارک موجود

 

انواع حقوق خانواده

در یک خانواده به جز موضوع طلاق ممکن است مسائل دیگری نیز بوجود آید و در این مواقع مشاوران حقوقی خانواده می‌توانند بهترین راهکارها را ارائه دهند و برخی از انواع حقوق خانواده به شرح زیر هستند:

  • مشاوره شروط ضمن عقد

ازدواج یک امر توافقی بین زن و شوهر است و شرایطی باید تامین شود و در صورت رعایت‌ نکردن این شرایط از طرف هر یک از زوجین طرف مقابل می‌تواند شکایت کند. این شروط ضمن عقد به‌خاطر اینکه عروس و داماد اطلاعات و آگاهی چندانی درمورد آن‌ها ندارند و یا از سر خجالت آن را بررسی نمی‌کنند می‌تواند در آینده برای آن‌ها مشکل ساز باشد.

توصیه ما به شما این است که پیش از امضای شروط ضمن عقد با یک مشاور حقوقی خانواده مشورت کرده و موارد را بررسی کنید. در این حال شما می‌توانید با توجه به تصمیمات مشترک خود و همسرتان شرایط را تعیین و سپس امضا کنید.

  • مشاوره خانواده

بررسی اختلافات و مشکلات افراد خانواده یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رفع مسائل خانوادگی است. خانواده‌ها استرس و تنش‌هایی دارند که می‌توانند اثرات منفی بر روی اعضای خانواده بگذارند. تصمیم برای کمک گرفتن از یک مشاوره خانواده و کمک از بیرون برای برطرف کردن مشکلات بیانگر پختگی بالای افراد است.

  • مشاوره حسن معاشرت زوجین

معاشرت  یک نوع عمل دو طرفه است یعنی باید رفتاری خوب و محترمانه با دوطرف داشت. این حسن معاشرت شامل حفظ احترام یکدیگر، وفاداری بین زوجین، نیازهای عاطفی، همکاری در تربیت فرزندان و… است.

  • مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج سرآغاز داشتن یک خانواده سالم و پایدار بوده و قرار است در این خانواده فرزندانی متولد و رشد کنند. به همین دلیل مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند یک راهکار بسیار موثر و مفید برای آغاز یک زندگی مملوء از آرامش و خوشی باشد. در این حالت می‌توانید موضوعات را با روشی پیشگیرانه‌تر و اساسی‌تر بررسی کنید.

مشاور حقوقی خانواده در این مسیر به شما کمک می‌کند تا برای موضوعاتی همچون دعواهای زوجین، فرزندپروری، ساختن زندگی پایدار و مقاومت در برابر مشکلات آینده و احتمالی آماده و آگاه باشید. این افراد تکنیک‌ و راهکارهای بسیار خوبی را برای گذر از بحران‌های زندگی‌تان ارائه می‌دهند و از بروز مشکلاتی نظیر طلاق تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند. مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند شناخت شما را نسبت طرف مقابل بهتر و بیشتر کند.

  • مشاوره طلاق

امروزه افراد برخلاف مشاوره ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج اطلاعات کمتری درباره مشاوره طلاق دارند. مشاوره طلاق به زوجین کمک می‌کند تا احساسات پیچیده خود را در رابطه با ازدواج و طلاق به شیوه‌ای محترمانه و سازنده کنترل کنند. در این مسیر مشاوره حقوقی خانواده با ارائه بینش عینی و… به زوجین کمک می‌کند تا انتخاب درست و عاقلانه‌ای داشته باشند.

  • مشاوره دادگاه خانواده برای طلاق

این نوع از مشاوره حقوقی باعث می‌شود تا پدر و مادر و فرزندان با چالش‌های عاطفی و عملی مرتبط با طلاق کنار آیند. در این موقعیت دادگاه به منظور داشتن برنامه‌ای اصولی برای حضانت و ملاقات و حمایت از فرزندان به والدین کمک می‌کند.

در این شرایط کودکان به ‌شدت تحت ‌تأثیر مشکلات مرتبط با طلاق والدینشان قرار می‌گیرند و امکان دارد به‌صورت رفتار پرخاشگرانه، اضطراب عمومی، علائم روان‌تنی و… ظاهر شود. زوجین برای اینکه بتوانند تمرکز مشکلات را از روی فرزندان خود به حداقل برسانند باید از یک مشاور حقوقی خانواده کمک بگیرند.

  • مشاوره حضانت فرزند

مشاوره حضانت فرزند پروسه‌ای است که در آن به کمک یک مشاور حقوقی خانواده والدین مسائل مرتبط با حضانت و سلب حضانت فرزند را حل می‌کنند. در این مورد والدین می‌توانند براساس حکم دادگاه و یا به‌صورت کاملاً داوطلبانه این مسئله را پیگیری کنند. مشاوران حقوقی خانواده در این زمینه در کمک به فرزندان و حفظ منافع آن‌ها بسیار موثر هستند و همچنین می‌توانند در تصمیم‌گیری درست و اصولی والدین نیز نقش بسزایی ایفا کنند.

  • مشاوره نفقه زن

نفقه از جمله موضوعاتی است که در هنگام طلاق برای حمایت از زن در نظر گرفته می‌شود. نفقه به‌ دو صورت دائمی و موقت است و با توجه به شرایط افراد نوع پرداخت آن تعیین می‌شود. به عنوان مثال اگر یکی از زوجین با فرزندان در خانه می‌ماند یا یکی از زوجین سه برابر درآمد دیگری دریافت می‌کرد، امکان دارد نفقه به همسر بدون درآمد یا کمتر پرداخت شود تا بتواند وضعیت مالی خود را حفظ کند. در این خصوص مشاوره حقوقی خانواده برای بررسی چگونگی پرداخت نفقه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

  • مشاوره نفقه فرزند

نفقه فرزند مقدار هزینه‌ای است که توسط دادگاه تعیین می‌شود و یکی از والدین برای پرداخت آن انتخاب می‌شود. به‌طور معمول مقدار نفقه با توجه به عوامل متعددی مانند درآمد هر دو والدین، تعداد فرزندان و ترتیب حضانت محاسبه و… مشخص می‌شود.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل طلاق توافقی ” را نیز مطالعه نمائید.

 

سخن پایانی

برای اینکه در یک دعوی حقوقی برگه برنده در دستان شما باشد و بتوانید با اطمینان بیشتری قدم بردارید بهتر است از مشاوره حقوقی خانواده استفاده کنید. زیرا با این کار راهنمایی‌های یک وکیل با تجربه و کاربلد همیشه در طی مسیر پرونده همراه شما خواهد بود.

مشاور حقوقی در حقیقت یک وکیل است که در زمینه‌های متعدد، به مراجعین خود مشاوره‌های حقوقی می‌دهد و آن‌ها را راهنمایی می‌کند. ولی باید دانست که سپردن امور به فردی که علم، دانش و تجربه کافی در آن زمینه را داشته باشد بهترین انتخاب است. شما می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا شماره واتس اپ با وکیل نبوی ارتباط برقرار کنید.

5/5 - (2000 امتیاز)
, , , , , , , , , , , , , , , ,
مطالب مرتبط