مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی

حقوق خانواده
بدون دیدگاه

در طلاق توافقی زوجین با تفاهم و موافقت دو طرفه تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند. همچنین هر توافقی که آن‌ها در خصوص جهیزیه، حضانت، مهریه و ملاقات فرزند داشته باشند مورد قبول دادگاه خواهد بود. البته این توافق نیز باید در راستای مسائل مرتبط با زوجین (حضانت فرزند، مهریه، نفقه زن، اجرت المثل و نفقه فرزندان) باشد.

مراحل طلاق توافقی بسیار ساده و تقریبا بدون دردسر است و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود به همین دلیل این نوع طلاق یکی از سریع‌ترین روش‌های طلاق است. در صورتی که زوجین با هم به‌طور کامل به توافق نرسند این فرآیند می‌تواند هم طولانی و هم پرهزینه باشد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل نبوی وکیل پایه یک دادگستری با سابقه در انواع دعاوی خانواده با شماره 09216982591 تماس حاصل فرمایید.

 

بستر‌های مناسب برای انجام طلاق توافقی

همانطور که گفته شد طلاق توافقی در مقایسه با سایر روش‌های طلاق، ساده‌تر و کم هزینه‌تر است و از سوی دیگر فشار روحی کمتری بر زوجین و خانواده‌ها وارد می‌کند. از جمله راه‌های دادخواست طلاق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه سنتی

در روش سنتی، زوجین برای دادخواست طلاق باید به صورت حضوری به دادگاه خانواده مراجعه کرده و مراحل طلاق توافقی را طی کنند.

  • برخورداری از خدمات موسسات حقوقی و مشاوره خانواده

علاوه‌بر این زوجین می‌توانند از خدمات موسسات حقوقی و مشاوره خانواده برای دادخواست طلاق استفاده کنند. امروزه این موسسات می‌توانند نقش موثری در فرآیند طلاق داشته باشند.

انتخاب راه و بستر مناسب برای اجرای طلاق توافقی به عوامل متعددی بستگی دارد و شرایط زوجین، بودجه و ترجیحات آن‌ها برخی از این عوامل هستند.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل طلاق توافقی ” را نیز مطالعه نمائید.

 

مراحل طلاق توافقی به چه صورت است؟

گاهی اوقات زن و مرد با توجه به دلایلی تصمیم می‌گیرند که بدون جنگ و دعوا و با توافق دو طرفه در خصوص مسائل ناشی از زندگی مشترک از هم جدا شوند. پس از گرفتن تصمیم، بحث اینکه چطور طلاق بگیریم پیش می‌آید و این مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل در طلاق توافقی به‌شمار می‌رود. از این‌رو مراحل انجام طلاق به شرح زیر است:

✔ هماهنگی درباره موارد اساسی

در مرحله اول، زن و مرد باید در خصوص مسائل اساسی همچون مهریه، حضانت فرزندان و حقوق مالی زوجه به توافق برسند.

✔ مشاوره و تعیین وکیل

زوجین پس از توافق اولیه باید به وکیل مراجعه کنند.

✔ قرار ملاقات با وکلا

در مرحله سوم، زن و مرد باید برای مشاوره با وکیل‌های خود جلسات حضوری یا آنلاین برگزار کرده و مسائل حیاتی و مرتبط با طلاق توافقی را به‌ صورت دقیق بررسی کنند.

✔ تهیه و تنظیم دادخواست

سپس وکیل‌های طرفین موظفند با توجه به توافقات زوجین، دادخواست طلاق را تهیه و تنظیم کنند.

✔ ارائه دادخواست به دادگاه

در این مرحله وکلای دو طرف دادخواست طلاق را به دادگاه تقدیم می‌کند و مراحل طلاق در دادگاه شروع می‌شود.

✔ مطرح کردن پرونده در دادگاه

وکیل‌ها با مطرح کردن پرونده طلاق توافقی در دادگاه مراحل دادرسی را پیگیری می‌کنند و سپس به مراحل مشروع طلاق می‌پردازند.

✔ صدور رای دادگاه

در این مرحله دادگاه پس از بررسی مستندات و مدارک، رای قطعی خود را در مدت زمان تعیین شده ( به‌طور معمول 10 تا 30 روز کاری) صادر و اعلام‌ می‌کند. این رای تصمیم نهایی دادگاه در خصوص فسخ نکاح با رضایت زوجین است.

✔ تحویل رای دادگاه به زوجین

پس از اعلام رای قطعی دادگاه، وکیل‌های دو طرف آن را به زوجین ارائه می‌دهند.

✔ ثبت طلاق در دفتر خدمات الکترونیک قضایی

در آخر زوجین پس از تحویل رای دادگاه باید در دفتر طلاق حضور پیدا کنند و مراحل ثبت توافق طلاق را در سیستم قضائی شروع کنند تا این تصمیم نهایی به صورت رسمی ثبت شود.

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی به شرح زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی زوجین

زوجین برای طی کردن مراحل طلاق توافقی  باید اصل شناسنامه و کارت ملی خود را به دادگاه ارائه دهند. زیرا این دو مورد برای احراز هویت زوجین الزامی است.

  • گواهی عدم سازش از مراکز مشاوره خانواده

علاوه‌بر این زوجین باید گواهی مبنی بر عدم سازش را از مراکز مشاوره خانواده دریافت کنند. این گواهی، بیانگر این است که دو طرف با هم به توافق نرسیده و دیگر نمی‌توانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند. زوجین برای دریافت گواهی عدم سازش باید در جلسه مشاوره حاضر شوند و گواهی عدم سازش را دریافت کنند.

  • دادخواست طلاق

پس از دریافت گواهی دو طرف باید دادخواست طلاق را تنظیم کنند و آن‌ را به دادگاه ارائه دهند. این دادخواست باید شامل اطلاعات زوجین اعم  از توافقات آن‌ها در مورد مسائل مرتبط با طلاق، تاریخ و ساعت حضور آن‌ها در دادگاه باشد. زوجین می‌توانند با مراجعه به  خدمات موسسات حقوقی و مشاوره خانواده این دادخواست را تنظیم کنند.

  • توافقنامه طلاق

یکی دیگر از مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی، توافقنامه طلاق است و زوجین باید آن را تنظیم و به دادگاه ارائه دهند. در این توافقنامه باید اطلاعاتی مانند  توافقات زوجین در مورد مسائل مرتبط با طلاق، همچون مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و ملاقات ذکر شود. توافقنامه طلاق، حتما باید به صورت مکتوب تنظیم شود و دو طرف آن را امضا کنند.

نکته قابل توجه این است که در صورت داشتن فرزند، زوجین باید مدارک مربوط به فرزند یا فرزندان خود را نیز به دادگاه ارائه دهند. این مدارک شامل شناسنامه و گواهی ولادت فرزند یا فرزندان، و مدارک مرتبط با حضانت فرزند است.

 

آیا مراحل طلاق توافقی دشوار است؟

زوجین برای طی کردن مراحل طلاق توافقی باید اطلاعات شخصی خود را در سامانه ثبت نوبت طلاق و انتخاب مرکز مشاوره وارد کنند. سپس در مرحله بعد مرکز مشاوره، برای آن‌ها جلساتی برگزار خواهد کرد و این جلسات امکان دارد با توجه به نیازهای زوجین در زمینه‌های متعدد برگزار شود و به‌طور معمول این فرآیند حدود سه ماه زمان می‌برد.

پس از مشاوره و تصمیم برای ادامه پروسه طلاق، طرفین گواهی عدم امکان سازشی را که از مرکز غربالگری دریافت کرده‌اند را  همراه با دادخواست طلاق به دادگاه ارائه می‌دهند. این مرحله برای آغاز رسمی مراحل طلاق توافقی بسیار تعیین کننده است و با ارائه دادخواست طلاق، دادگاه تعیین وقت دادرسی را انجام می‌دهد و زوجین باید در زمان مقرر شده به دادگاه مراجعه کنند و مراحل دادرسی را پیش ببرند‌.

همچنین اگر در خصوص فرزندان و مسائل مرتبط با آن توافقی بین زوجین صورت نگرفت قاضی می‌تواند از خانم آزمایش بارداری درخواست کند. این آزمایش برای تعیین یا عدم تایید بارداری صورت می‌گیرد و در صورتی که مدارک زوجین کامل باشد و بدون مشکل بررسی شود قاضی حکم طلاق را صادر می‌کند. این حکم به عنوان تصمیم نهایی دادگاه درمورد طلاق توافقی ارائه می‌شود.

زوجین نیز بعد از دریافت حکم طلاق از دادگاه، می‌توانند تقاضای خود را در سیستم قضایی ثبت کنند. به‌طور کلی این مرحله نهایی در فرایند طلاق توافقی است و باید ظرف مدت سه ماه پس از دریافت حکم دادگاه صورت بگیرد. در نتیجه مراحل طلاق توافقی دشوار نیست تنها یک پروسه نسبتا زمان‌بر دارد.

 

آشنایی با قوانین مربوط به مهریه، نفقه، و حضانت فرزندان

در طلاق مسالمت‌آمیز، زن و شوهر با رضایت کامل نسبت به شرایط طلاق به توافق می‌رسند. این توافق می‌تواند در قالب یک سند رسمی ثبت شده در دفاتر اسناد رسمی باشد ولی پیش از هر چیزی زوجین باید نسبت به قوانین مرتبط با ازدواج آگاهی و اطلاع کافی داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع مهریه

مهریه می‌تواند به دو صورت عندالاستطاعه و عندالمطالبه باشد و مهریه عندالمطالبه به این صورت است که که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند. ولی در مقابل مهریه عندالاستطاعه به مهریه‌ای گفته می‌شود که زن تنها در صورت تمکن مالی شوهر می‌تواند آن را درخواست کند.

بخشش مهریه

زن می‌تواند همه یا فقط بخشی از مهریه خود را به شوهر خود ببخشد و این بخشش می‌تواند در قالب یک عقد هبه صورت بگیرد.

حضانت فرزندان

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها در حضانت فرزند پس از طلاق، مصلحت فرزند است و دادگاه بر اساس جمیع جهات و با در نظر گرفتن مصلحت فرزند، حضانت را به طرفی که شرایط و صلاحیت نگهداری از فرزند را دارد واگذار می‌کند.

در صورت اثبات اعتیاد، فشار روانی، سوء رفتار، جنون یا ارتکاب جرم و جنایتی که مغایر با شئونات اخلاقی باشد، حضانت فرزند از پدر یا مادر سلب خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است در صورت واگذاری حضانت فرزند به پدر یا مادر، طرف دیگر حق ملاقات با فرزند خود را دارد.

نفقه

نفقه شامل نیازهای زن همچون پوشاک، مسکن، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی، خوراک و… است. علاوه‌بر این در صورت عدم پرداخت نفقه از طرف شوهر، زن می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه کند و از طریق دادگاه، شوهر را به پرداخت نفقه ملزم کند و همچنین دادگاه می‌تواند شوهر را به حبس تعزیری درجه شش نیز محکوم کند.

 

طلاق توافقی در چه صورت به نفع زوجین است؟

طلاق توافقی در صورت داشتن شرایط زیر می‌تواند به نفع زوجین باشد:

  • یکی از این موارد توافق زوجین در خصوص شرایط طلاق است و اگر زوجین بتوانند درباره مسائل مهمی همچون نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال، مهریه و… به توافق برسند، می‌توانند در کمترین زمان و به آسانی فرآیند طلاق را طی کنند.
  • اگر هر دو نفر خواهان طلاق بوده و از ادامه زندگی مشترک ناراضی باشند و به این نتیجه برسند که طلاق بهترین راهکار است. طلاق توافقی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا به‌ صورت مصالحت‌آمیز و بدون تنش و درگیری فرآیند طلاق را انجام دهند.
  • اگر طرفین به دنبال حفظ روابط دوستانه باشند، طلاق توافقی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا این هدف را تحقق بخشند.

مهم‌ترین حقوق مالی زن در طلاق توافقی چیست؟

از جمله مهم‌ترین حقوق مالی زن در در این نوع طلاق به شرح زیر است:

مهریه

زن اگر بخواهد می‌تواند همه یا بخشی از مهریه خود را ببخشد و در صورت عدم بخشش، شوهر موظف است مهریه را پرداخت کند.

اجرت‌المثل

اگر در طول زندگی مشترک زن کارهایی را بدون دریافت اجرت انجام دهد، می‌تواند از شوهر خود اجرت‌ المثل آن کارها را درخواست کند.

نفقه

نفقه شامل هزینه‌ها و نیازهای متعارف زندگی زن، همچون خوراک، پوشاک، مسکن و اثاثیه منزل است و شوهر  باید تا زمان عده طلاق نفقه زن را پرداخت کند.

نحله

نحله به هدیه‌ای گفته می‌شود که شوهر به زن تقدیم می‌کند و می‌تواند شامل هر چیزی مثل پول، طلا، یا ملک باشد.

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد، به مجموعه شرایطی اطلاق می‌شود که زوجین در ضمن عقد نکاح به نفع زن درج می‌کنند. این شرط‌ها می‌تواند اعم از حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق کار و تحصیل و… باشد.

 

بهترین وکیل برای طلاق توافقی چه ویژگی‌هایی دارد؟

زوجین باید وکیلی را انتخاب کنند که در زمینه طلاق توافقی تجربه کافی داشته باشد و به قوانین و مسائل مرتبط با طلاق اِشراف کامل داشته و بتواند در رسیدن به بهترین نتیجه کمک کند. کسی که به حقوق زن و مرد در طلاق توافقی آشنایی کامل دارد، می‌تواند به نحو احسنت از حقوق شما در طول فرآیند طلاق دفاع کند.

علاوه‌بر این وکیلی که در حل اختلافات و طی کردن مراحل طلاق توافقی خبره ‌و توانا باشد، می‌تواند به شما و همسرتان در رسیدن به توافق کمک کند. همچنین اگر وکیل انتخابی شما دارای اخلاق و تعهد حرفه‌ باشد به نفع شما عمل خواهد کرد و اطلاعات شما را محرمانه نگه‌می‌دارد.

 

پیشنهاد میکنیم مطلب ” وکیل طلاق توافقی ” را نیز مطالعه نمائید.

 

قوانین حضانت فرزندان

حضانت فرزند یکی دیگر از موارد مهم و شرایط طلاق مسلامت‌آمیز است که حتما باید به آن رسیدگی شود. با توجه به قانون حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر است و از هفت تا نه سالگی با پدر و پس از نه سالگی از دایره حضانت خارج می‌شود و تصمیم با خود فرزند است که با پدر یا مادر زندگی کند.

حضانت فرزند پسر نیز تا هفت سالگی با مادر بوده و از هفت تا پانزده سالگی با پدر است و پس از پانزده سالگی، فرزند پسر با اختیار و خواست خود انتخاب خواهد کرد تا با پدر یا مادر خود زندگی کند. حضانت فرزند در طلاق توافقی با توجه به توافقات خانم و آقا صورت می‌گیرد و این توافق باید مکتوب شود.

 

هزینه طلاق توافقی چقدر است؟

هزینه‌های طلاق توافقی شامل هزینه، هزینه آزمایش بارداری، ثبت دادخواست، هزینه مشاوره خانواده، هزینه طلاق در محضر است و البته داشتن وکیل می‌تواند در تسریع امور و کاهش هزینه‌ها به شما کمک کند.

 

سخن پایانی

براساس قوانین و بخشنامه‌های جدید زمان‌بر شدن پروسه طلاق توافقی از طریق جلسات مشاوره، می‌تواند در افزایش آگاهی زوجین و حفظ روابط زناشویی نقش مهمی ایفا کند. چنین تغییراتی می‌توانند باعث بهبود روابط شوند و آمار طلاق‌های غیر ضروری را کاهش دهند.

به‌طور کلی در روند مراحل طلاق توافقی، حضور در جلسات مشاوره می‌تواند باعث بهبود زندگی ازدواجی و پیشگیری از طلاق‌های ناپسند شود. از دیگر مزیت‌های جلسات مشاوره قبل از طلاق می‌توان به ایجاد فرصت برای اندیشیدن بیشتر و کسب اطمینان از تصمیم زوجین مبنی بر طلاق اشاره کرد.

شما می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا شماره واتس اپ با وکیل نبوی ارتباط برقرار کنید.

 

4.9/5 - (30 امتیاز)
, , , , , , ,
مطالب مرتبط