در سالهای اخیر یکی از متداولترین شکایتها در حوزه بیمه به صدور بیمهنامههای تقلبی مربوط میشود. در حال حاضر امکان استعلام اصالت بیمهنامهها از طریق سامانه سنهاب فراهم شده اما این تنها یکی از مشکلات موجود در این صنعت است. از جمله شکایتهای دیگر این حوزه میتوان به عدم پرداخت دیه به نرخ روز، اعتراض به ارزیابی خسارت خودرو و تاخیر در پرداخت خسارت در زمان مقرر اشاره کرد.
سازمان بیمه مرکزی در سال ۱۳۹۳ سامانهای برای رسیدگی به این شکایات ایجاد کرد. به طوری که راهاندازی این سامانه باعث کاهش متوسط زمان پاسخگویی به شکایات از ۷۳ روز به کمتر از ۶ روز شده است. با این حال پیش از هر اقدام، توصیه میشود که ابتدا اعتراض خود را به واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت بیمه مطرح کنید. در صورتی که پاسخ قانعکنندهای دریافت نکردید، میتوانید به وبسایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنید تا این نهاد به بررسی و رسیدگی آنها بپردازد.
برای دریافت مشاوره تخصصی در امور قراردادی خود از وکیل نبوی با شماره 09216982591 تماس حاصل نمایید.
اقداماتی که باید در صورت عدم پرداخت خسارت بیمهگر انجام دهید!
فهرست محتوا
اگر به دنبال اطلاعاتی هستید که نشان دهد بیمهگر شما به تعهدات خود عمل نکرده است، احتمالاً با مشکلاتی در دریافت خسارت مواجه شدهاید. در اینجا چند مرحله کلیدی برای پیگیری و دریافت خسارت شما ارائه میشود.
● تحقیق درباره روند دریافت خسارت
اولین قدم کسب اطلاعات درباره مراحل دریافت خسارت از بیمهگر است. ممکن است شما به مراکز درمانی خارج از شبکه بیمهگر خود مراجعه کرده باشید یا قرارداد آن مرکز منقضی شده باشد. در این صورت شرایط دریافت خسارت متفاوت خواهد بود. برای جلوگیری از اتلاف وقت و تسریع در روند دریافت خسارت، بهتر است به وب سایت رسمی بیمهگر مراجعه کنید و از مراحل و شرایط دریافت خسارت آگاه شوید.
● مشاوره با نماینده یا کارگزاری بیمه
عدم پرداخت خسارت معمولاً به دلیل نقص مدارک یا عدم پوشش خسارت در بیمهنامه است. بنابراین مشاوره با نماینده یا کارگزاری که بیمهنامه را صادر کرده، میتواند مفید باشد. بررسی کنید که آیا حق بیمه خود را به طور کامل پرداخت کردهاید، خسارت مورد نظر تحت پوشش بیمه نامه شما قرار دارد و تمامی مدارک لازم را ارائه دادهاید یا خیر.
● مراجعه به واحد بازرسی بیمهگر
بیمهگران معتبر معمولاً واحدی برای رسیدگی به شکایات بیمهگذاران دارند. اگر از کامل بودن مدارک خود اطمینان دارید و هنوز خسارت شما پرداخت نشده است، میتوانید به واحد بازرسی بیمهگر مراجعه کنید. بسیاری از بیمهگران از طریق سامانههای الکترونیکی و پست الکترونیکی شکایات را دریافت میکنند.
● ثبت شکایت در سامانه بیمه مرکزی
اگر واحد بازرسی بیمهگر در زمان مشخص به مشکل شما رسیدگی نکرد، میتوانید شکایت خود را در سامانه بیمه مرکزی ثبت کنید. این سامانه به شما این امکان را میدهد تا مشکلات خود را به طور رسمی پیگیری کنید و از حقوق خود دفاع نمایید. با دنبال کردن این مراحل میتوانید شانس خود را برای دریافت خسارت و حل مشکل به حداکثر برسانید.
پیشنهاد میکنیم مطلب ”چرا در امور قرارداد به وکیل نیاز داریم؟ ” را نیز مطالعه نمائید.
مراحل شکایت از شرکت بیمه در سامانه آنلاین
امروزه بسیاری از شرکتهای بیمه مرکزی به منظور رسیدگی به شکایات بیمهشوندگان، واحدهای خاصی را ایجاد کردهاند. با این حال ممکن است در برخی موارد اختلاف نظرهایی پیش آید و شما احساس کنید که این واحدها به شکایت شما به درستی رسیدگی نمیکنند.
در چنین شرایطی سامانه یکپارچه ثبت شکایات بیمه این امکان را به شما میدهد تا بتوانید به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن شکایت خود را به بیمه مرکزی ارائه دهید. در این حالت کارشناسان مستقل از شرکت بیمهگر، شکایت شما را بررسی خواهند کرد. از اینرو برای ثبت شکایت خود در سامانه بیمه مرکزی میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. ورود به وبسایت بیمه مرکزی:
ابتدا به نشانی https://www.centinsur.ir مراجعه کنید. این وب سایت به عنوان درگاه اصلی برای ثبت شکایات بیمهای فعالیت میکند.
2. وارد کردن اطلاعات هویتی:
لازم است در این مرحله اطلاعات هویتی خود را که شامل کد ملی، تاریخ تولد، شماره پرونده خسارت، شماره بیمهنامه، آدرس و شماره تلفن همراه میشود را وارد نمایید. همچنین باید شماره تلفن همراه مربوط به شخصی باشد که اقدام به ثبت شکایت میکند.
3. مطالعه قوانین و شرایط:
قبل از ادامه فرآیند، قوانین مربوط به ثبت شکایت را با دقت مطالعه نمایید و پس از آشنایی کامل گزینه قبول قوانین را فعال کنید.
4. انتخاب نوع شکایت:
در این مرحله دستهبندی نوع شکایت خود را مشخص کنید. به طوری که گزینههایی مانند شرکتهای بیمه، نمایندگان، کارگزاران، صندوق تامین خسارتهای بدنی و گزینه متفرقه در اختیار شما است.
5. وارد کردن مشخصات بیمهنامه:
حالا باید اطلاعات مربوط به بیمهنامه خود را وارد کنید که شامل نوع بیمه (مثل بیمه عمر، حوادث، شخص ثالث، بدنه و غیره) و شماره بیمهنامه میشود.
6. تکمیل اطلاعات هویتی مجدد:
در صفحه بعد دوباره باید اطلاعات هویتی خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شماره تلفن همراه، استان و شهر محل سکونت، تاریخ تولد و آدرس است.
7. ثبت شکایت:
اکنون میتوانید شکایت خود را ثبت کنید به طوری که در قسمت مربوط به شرح شکایت، موضوع را انتخاب کرده و در کادر زیرین، توضیحاتی درباره شکایت خود بنویسید. سعی کنید موضوع را به طور دقیق و مختصر بیان کنید تا کارشناسان به راحتی متوجه شرایط شما شوند.
8. بارگذاری مستندات:
در این مرحله هرگونه مستندات مرتبط با شکایت را بارگذاری کنید. این مستندات میتواند شامل تصویر بیمهنامه، وکالتنامه، کپی شناسنامه، تصویر رای دادگاه و سایر مدارک مرتبط باشد.
9. دریافت کد رهگیری:
پس از ثبت موفقیتآمیز شکایت پیامی دریافت خواهید کرد که شامل کد رهگیری است. این کد برای پیگیری شکایت شما ضروری است، بنابراین آن را تا مشخص شدن نتیجه نزد خود نگه دارید.
10. پیگیری شکایت:
در سامانه بخشی برای پیگیری شکایات وجود دارد. به این قسمت مراجعه کرده و کد پیگیری خود را وارد کنید تا بتوانید وضعیت شکایت خود را بررسی کنید.
با دنبال کردن این مراحل میتوانید به طور مؤثری از حقوق خود در برابر شرکتهای بیمه دفاع کنید و شکایت خود را به راحتی ثبت و پیگیری نمایید. این فرآیند آنلاین به شما این امکان را میدهد تا در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب دست یابید.
در چه مواردی میتوان از بیمه گزار طرح شکایت کرد؟
اگر شرکت بیمه به تعهدات یا مسئولیتهای خود عمل نکند، شما این حق را دارید که از آن شرکت شکایت کنید. به طور کلی مواردی که ممکن است باعث شکایت از شرکت بیمه شوند شامل موارد زیر هستند:
- اعتراض به صدور بیمهنامه
- شکایت در مورد عدم پرداخت خسارت
- گزارش دفاتر غیرمجاز
- شکایت از نمایندگان رسمی شرکتهای بیمه
- شکایت در صورت گم شدن بیمهنامه، فرار عامل حادثه، یا لغو و تعلیق بیمهای که به گرو گذاشته شده است.
- شکایت در خصوص جبران کسری بیمهنامه، مسائل مرتبط با ظرفیت خودرو، یا پرداخت بیش از سقف تعهدات بیمهگر
اگر مدارکی دارید که نشاندهنده قصور شرکت بیمه در ارائه خدمات است، میتوانید با ارائه این مدارک، شکایت خود را ثبت کنید.
گزارش تخلفات به بیمه مرکزی
اگر بیمه گر یا صندوق پرداخت خسارت نتواند در زمان مقرر خسارت را پرداخت کند و این موضوع به هر دلیلی به تعویق بیفتد. شما این حق را دارید که موضوع را به بیمه مرکزی اطلاع دهید و بر اساس روند شکایت از شرکت بیمه که پیشتر توضیح داده شد، شکایت خود را ثبت کنید.
بیمه مرکزی موظف است پس از دریافت شکایات از شرکتهای بیمه، اعتراضات را در مدت ۱۵ روز بررسی و پیگیری کند و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. همچنین اگر مشخص شود که یک شرکت بیمه در پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث قصور کرده است، طبق ماده ۲۸ قانون آن شرکت مشمول جریمه خواهد شد و باید این جریمه را به صورت نقدی پرداخت کند.
در برخی موارد و با تایید شورای عالی بیمه، ممکن است پروانه فعالیت آن شرکت نیز به حالت تعلیق درآید. سوالی که مطرح میشود این است که با وجود تمامی فرآیندهای نظارتی برای کاهش شکایات مردم از شرکتهای بیمه چرا هنوز نارضایتیها وجود دارد؟ مدیر نظارت فنی بیمه مرکزی معتقد است که برای حل این معضل مردم باید نسبت به حقوق خود آگاهی کافی پیدا کنند، زیرا بخش عمدهای از اعتراضات بیمه گذاران ناشی از عدم آگاهی آنها از شرایط بیمه نامهها و مدارک لازم برای تکمیل پرونده است.
در مرحله بعد باید اعتراض خود را به واحد بازرسی و ارزیابی عملکرد شرکت بیمه انتقال دهید و اگر نتیجهای حاصل نشد به وبسایت بیمه مرکزی مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنید تا این نهاد بیمهای اقدامات لازم را انجام دهد.
نمونه متن شکایت از شرکت بیمه
همانطور که اشاره شد یکی از مراحل شکایت از شرکت بیمه، ثبت جزئیات شکایت در بخش مربوطه در سامانه است. در این قسمت از مقاله نمونهای از متن نامه شکایت از بیمه را ارائه میدهیم تا در صورت نیاز از آن استفاده کنند. به طوری که شما میتوانید این متن را بر اساس نیاز و اطلاعات شخصی خود تنظیم کنید.
با سلام و احترام،
اینجانب، …………….، فرزند …………….، با کد ملی …………….، صاحب بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه به شمارههای بیمهنامه ……………. و ……………. از شرکت بیمه …………….، بدین وسیله شکایت خود را به دلیل زیر اعلام میدارم:
با وجود اینکه بنده از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه شرکت بیمه ……………. برخوردار بوده و تاکنون در سال جاری از این بیمهها استفاده نکردهام، اکنون به دلیل یک تصادف غیر عمدی، بیمه موظف است مبلغ دیه را پرداخت کند اما از پرداخت آن خودداری مینماید. لذا از مقام محترم تقاضا دارم به این موضوع رسیدگی فرمایید.
با تشکر و احترام،
…………….
(امضا)
تاریخ: …………….
بیمهگران باید چه اطلاعاتی را در اختیار بیمهگذاران قرار دهند؟
طبق فصل سوم این آییننامه، ارائهدهندگان خدمات بیمه موظفند تمامی اطلاعات لازم و ضروری را در خصوص پوششهای بیمه، تعهدات بیمهگر و بیمهگذار، میزان حق بیمه و نحوه پرداخت آن، استثنائات و محدودیتهای موجود در بیمهنامه، تاریخ شروع و پایان اعتبار بیمهنامه، نحوه ارائه خدمات بیمه و سایر توضیحات مرتبط به متقاضیان خدمات بیمه به شیوههای مناسب مانند مکتوب، الکترونیکی و غیره ارائه دهند. همچنین بیمهگذاران باید توجه داشته باشند که فروش بیمه به صورت اجباری مجاز نیست.
شرایط شکایت از کارفرما به خاطر بیمه
برای طرح شکایت از کارفرما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه، رعایت برخی شرایط الزامی است در این بخش از مقاله به بررسی این شرایط میپردازیم.
- اولاً اگر سند قرارداد بین کارگر و کارفرما موجود باشد، فرآیند اداری رسیدگی به شکایت و صدور رأی نهایی به طور قابل توجهی راحت و سریعتر انجام میشود. در صورت عدم وجود این سند، اداره کار نامهای به شعبه بیمهگذار ارسال میکند و این شعبه موظف است پس از دریافت نامه نسبت به استعلام و بررسی سوابق بیمه کارگر اقدام کند تا مشخص شود آیا کارفرما تخلفی انجام داده است یا خیر.
- اگر قراردادی بین کارگر و کارفرما امضا نشده باشد یا کارفرما نسخه دوم قرارداد را به کارگر تحویل نداده باشد، کارشناسان اداره کار ممکن است شهود را احضار کنند یا دستور تهیه استشهادنامهای را صادر نمایند.
- در صورتی که کارفرما در جلسه تعیین شده برای بررسی شکایت حضور نیابد، جلسه به تاریخ دیگری موکول خواهد شد. در نتیجه جلسهای با عنوان تشخیص و بررسی شکایت از کارفرما در اداره کار حدود دو هفته بعد برگزار میشود.
- اگر یکی از طرفین (کارگر یا کارفرما) به رأی کارشناس اداره کار اعتراض کند، یک جلسه حلاختلاف به عنوان آخرین مرحله شکایت از کارفرما در خصوص بیمه تشکیل خواهد شد.
مدارک و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت شکایت از کارفرما در اداره کار
برای طرح شکایت از کارفرما به دلیل مسائل مربوط به بیمه، کارگر باید مدارکی را ارائه دهد که نشاندهنده اشتغال وی در محل کار کارفرما به مدت معین باشد. یکی از مهمترین مدارک برای این شکایت، قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما است همچنین برخی دیگر از مدارک لازم شامل موارد زیر میشود:
- مدارک شناسایی
- قرارداد کاری
- گزارش مربوط به بیمه تأمین اجتماعی
- شهادت نامه شهود
- هرگونه مدرک و دلیل که ادعای اشتغال کارگر را تأیید کند
تمامی این مدارک باید به پرونده اضافه شده و همراه با لایحه دفاعیه به مرجع رسیدگی ارائه شود.
مشاوره با وکیل قرارداد ها
وکیل نبوی ، این امکان را برای شما فراهم کرده است که بتوانید مشاوره دریافت کنید. به این منظور کافیست تا از طریق یکی از روش های ارتباطی سایت، سوال خود را با مجموعه مطرح نمایید. شما می توانید از طریق پشتیبانی سایت و یا شماره واتساپ با وکیل نبوی ، ارتباط برقرار کنید.
سخن پایانی
بیمه یکی از الزامات ضروری در زندگی امروزی است و هر ساله بیمه نامههای متنوعی به نام ما صادر میشود. اگر در زمان تنظیم قرارداد، به دقت به قوانین و شرایط توجه کنید و از تعهدات هر دو طرف آگاه باشید، احتمال بروز سو تفاهم ها به حداقل میرسد و از ثبت شکایات بیمورد جلوگیری میشود. شما میتوانید در سامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی هر نوع شکایتی را ثبت کنید.
همچنین در صورت مواجهه با رفتار نامناسب یا عدم پاسخگویی از سوی کارکنان یک دفتر بیمهگذار، میتوانید به شکایت از آن ها بپردازید. در نهایت اطمینان داشته باشید که در روند رسیدگی به شکایت شما، دقت لازم به کار گرفته میشود و عدالت به درستی برقرار خواهد شد.